Arjen Lancel

Artist and Curator

Bert and Brigit

  • Location:
  • Schiedam
  • Date:
  • 1998
  • Client:
  • Municipality of Schiedam
  • Technics:
  • Cire Perdue Brons. Gemodelleerd in foam en was. Op de 2.45 m hoge betonnen zuilen, ruste een grote metalen balk die voor de uitvoering van het ontwerp is verwijdert. De sculpturen zijn daarna met een horizontalen onderplaat op de zuilen gemonteerd. De zuilen zouden in het ontwerp oorspronkelijk bekleed worden met baksteen.
  • Size:
  • 2.70 m long x 1.75 m high x 1.20 m wide
Description:

Twee monumentale bronzen koe en stier buste brengen de oude rundermarkt weer tot leven. Geplaatst op twee betonnen zuilen aan weerszijden van de entree van het plein, refereren zij aan een klassiek romantisch plein als ontmoetingsplek voor de Schiedammers. Op de zuilen ruste eerst een grote metalen balk die ik voor de opdracht mocht verwijderen.

De opdracht:
De oorspronkelijke 
opdracht was het plein met een sculpturale ingreep weer een belevenis waarde en allure terug te geven. Vanuit het idee dat het plein in de jaren 80 versnipperd was door de vele verkeer- en horeca functies.

Het eerste idee in het ontwerp was met een ruimtelijke ingreep rust te creëren op het toen nogal drukke en chaotische plein met te veel beeld elementen.
Het verwijderen van de 16 meter lange metalen balk die ruste op 2 betonnen zuilen was daarbij essentieel. De verwijdering is te zien op mijn website. Op de twee zuilen, kwam nu plek vrij voor twee robuuste bronzen beelden. Het plein kreeg hiermee iets van de romantiek uit 19e eeuw, rust, sfeer, uitstraling en historie terug die het was kwijt geraakt nadat het in de jaren 80 grotendeels een verkeersplein was geworden. De Heilige koe, ook wel synoniem met de auto, kreeg hierdoor op een sokkel geplaatst, een paradoxale betekenis.

Belangrijk in het ontwerp is de theatrale positie van Bert en Brigit ten opzichte van elkaar. De steigerende stier Bert tegenover de ‘gewoon even negeren’ houding van Brigit de koe. Beesten zijn hier net mensen, een ondertoon van poëzie en humor gevat in brons.
Grote sculpturen aan weerszijden van een entree zijn een klassiek ruimtelijke aanpak.
Dit verhaal, de geschiedenis en de bijzondere plaats vormen de context van de beelden. De beelden kunnen niet los van elkaar en los van hun specifieke plaats op het plein gezien worden.

Bijzonder is, nadat de beelden verwijderd waren voor de herinrichting van het plein en onduidelijk werd of de beelden zouden terugkeren op het plein, heeft de bevolking van Schiedam alles uit de kast gehaald om de beelden terug op het plein te krijgen. Ze zijn naar de gemeente en de krant gestapt en hebben mij benaderd. Dat de mensen de sculpturen Bert en Brigit miste en daarom in actie zijn gekomen is een unicum te noemen. Vaak is helaas het omgekeerde het geval.

Nieuw ontwerp voor de herplaatsing – een impressie.

Bij de herinrichting van de Koemarkt en herplaatsing en herleving van Bert en Brigit is het belangrijk dat er een nieuwe context voor de sculpturen geschapen wordt gebaseerd op de oorspronkelijke theatrale positie op het plein. Interessant is dat er nu met een nieuwe context de beelden veel meer tot hun recht kunnen komen. Met het nieuwe ontwerp wordt het plein weer een ontmoetingsplek.

Bert & Brigit (Eng)

Two bronze monumental cow and bull busts adorn the old cattle market in Schiedam. Placed on two concrete columns on either side of a wide entrance to the square.

The assignment.
The original assignment was to give the square an experience of value and allure again with a sculptural intervention. Based on the idea that the square was fragmented in the 1980s due to the many traffic and catering functions.

The first design idea was a spatial intervention to create tranquility on the then rather busy and chaotic square with too many visual elements.
Removing the 16 meter long metal beam that rested on 2 concrete columns was essential. The removal can be viewed on my website. On the two vacated columns, space was now available for two robust bronze statues. The square thus regained some of the 19th century romance, tranquility, atmosphere, appearance and history that it had lost after it largely became a traffic circle in the 1980s. The Sacred Cow, also synonymous with the car, therefore acquired a paradoxical meaning when placed on a pedestal.

The theatrical position of Bert and Brigit in relation to each other is important in the design. The prancing bull Bert versus the ‘just ignore’ attitude of Brigit the cow. Animals are just like people here, an undertone of poetry and humor captured in bronze. Sculptures on pedestals on either side of a staircase, entrance or as a centerpiece on a square are a classic spatial approach.
This story, the history and the special place form the context of the images. The statues cannot be seen separately from each other and separately from their specific location on the square.

It is very special that, after the statues had been removed for the redesign of the square, which made it unclear whether the statues would return to the square, the people of Schiedam did everything they could to get the statues back on the square. They went to the municipality and the newspaper, among others, and approached me. The fact that people missed the Bert and Brigit sculptures and therefore took action is unique. Unfortunately, the opposite is often the case.
New design for the relocation – an impression. When redesigning the Koemarkt and relocating and reviving Bert and Brigit, it is important that a new context for the sculptures is created based on the original theatrical position on the square. It is interesting that the images can now come into their own much more with a new context.

 

https://www.arjenlancel.nl/wp-content/uploads/2024/02/bbbeeldverhaal.jpg
https://www.arjenlancel.nl/wp-content/uploads/2024/02/BertDetail.jpg
https://www.arjenlancel.nl/wp-content/uploads/2024/02/bb_plein.jpg